@article{oai:nitech.repo.nii.ac.jp:00004418, author = {中村, 剛士 and 松下, 政親 and 世木, 博久 and 伊藤, 英則}, issue = {3}, journal = {日本ファジィ学会誌}, month = {Jun}, note = {本論文では, 我々が作成した毛筆文字生成システムにおける毛筆文字のかすれ表現方法について述べる.毛筆文字のかすれは非常に多彩であるが, 本システムではフラクタルを利用して毛筆文字上に点をプロットすることでかすれパターンを作成し, 実際の書道作品のかすれに類似した表現を実現した.また, ユーザの筆圧, 筆速および墨量をファジィ評価してかすれを施す度合を決定し, これをフラクタルを用いてプロットする点の密度に対応させることで, かすれの濃淡を点の粗密によって表現した.本システムで作成した4つのタイプのかすれパターンではいずれも視覚的に実際のかすれにほぼ近いと思われる出力が得られた.さらに, 視覚的な評価とは別に各々かすれパターンのフラクタル次元の評価を行い, 実際のかすれ毛筆文字と比較評価し, この評価では類似していることを示した.In this paper, we describe a method of scratched-look expression of our calligraphy system. Scratched-look has very various patterns. Our system makes acratched-look patterns by using fractals. In this system, a scratched-look expression is expressed by white points which are plotted with affine transformations on a calligraphy character. Thus, the system realizes scratched-look patterns which resemble real calligraphy scratched-look pattterns. More-over, the system evaluates user writing speed and pen pressure, and decides the degree of scratchiness(s_degree). The density of plotted points corresponds to s_degree, the shade of scratchiness is expressed. All 4 types of scratched-look patterns which are made in this system are close to real calligraphy scratched-look. Furthermore, besides visusal evaluation, fractal dimensions of scratched-look patterns in both the system and real calligraphy are evaluated and compared, these results reveal that fractal dimension is similar value., application/pdf}, pages = {558--566}, title = {フラクタルを用いた毛筆文字のかすれ表現について}, volume = {8}, year = {1996}, yomi = {ナカムラ, ツヨシ and セキ, ヒロヒサ and イトウ, ヒデノリ} }